Duiding resultaten Vlaamse toetsen

Bij de rapporten zit ook een blad met de resultaten van de Vlaamse toetsen van uw kind.

Om deze resultaten te kunnen interpreteren, lees je best even volgende info die ik van Onderwijs Vlaanderen gekopieerd heb:

Resultaten 4de leerjaar lager onderwijs

In het 4de leerjaar worden nog geen eindtermen getoetst. Voor het 4de leerjaar van het lager onderwijs zijn nog geen eindtermen bepaald. De eindtermen van het lager onderwijs moeten pas behaald zijn in het 6de leerjaar. Leerlingen uit het 4de leerjaar lager onderwijs krijgen hun resultaat dus enkel in de vorm van een vaardigheidsniveau.

Algemeen

Leerlingen uit het 4de leerjaar lager onderwijs scoren relatief goed voor ‘bewerkingen’, ‘getalbegrip’, ‘meetkunde’ en ‘metend rekenen’, maar zijn minder vaardig voor ‘leesbegrip’ (vragen beantwoorden over een tekst) en ‘wiskundige problemen oplossen’.

Resultaten in detail

  • Voor leesbegrip (vragen beantwoorden over een tekst) haalt:
    • 1% vaardigheidsniveau A
    • 15% vaardigheidsniveau B
    • 37% vaardigheidsniveau C
    • 40% vaardigheidsniveau D
    • 6% vaardigheidsniveau E
  • De resultaten tonen een gelijkaardig beeld voor wiskundige problemen oplossen. Van de leerlingen bereikt:
    • 1% vaardigheidsniveau A
    • 9% vaardigheidsniveau B
    • 40% vaardigheidsniveau C
    • 36% vaardigheidsniveau D
    • 14% vaardigheidsniveau E
  • Voor de focustoetsen wiskunde (bewerkingen, getalbegrip, meetkunde en metend rekenen) haalt van de leerlingen:
    • Tussen de 12 en 59% vaardigheidsniveau C
    • Tussen 12 en 84% vaardigheidsniveau B

Het hele artikel kan je lezen op:

https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/vlaamse-toetsen/info-voor-directies-en-personeel/nieuws-over-de-vlaamse-toetsen/algemene-resultaten-van-de-vlaamse-toetsen?utm_source=Klasse%20-%20Nieuwsbrieven&utm_campaign=5fc607598d-EMAIL_CAMPAIGN_2024_05_14_09_38&utm_medium=email&utm_term=0_-5fc607598d-%5BLIST_EMAIL_ID%5D